marți, 19 august 2008

dEUS - Stufstock Vama Veche 2008

.
Am ajuns week-endul tercut in Vama, doar ca sa-i vad pe Deus la Stufstock... a fost singurul lucru ok din Vama, in rest sa nu mai aud de locul asta, decat daca mergem in grup.
Stufstock-ul s-a schimbat mult. Prima oara am fost cred la a doua editie, in 2003 parca. Era toata localitatea blocata de oameni si o mare debetivi pe plaja la concert. Vreo 15 000! Nu numai ca ramaneau gunoaie pe plaja, dar toata vama era dezastru... lumea se pisa, se caca, bora sau manca la gramada, pe plaja, langa terase, peste tot. Cozi imense la bere, bere calda, panchisti jegosi si cersetori, scandaluri. Si cica vroiau sa salveze Vama!
Lumea regreta vremurile alea... cica era fumos, distractie trupe romanesti cunoscute si mai ales... gratis! Era un cacat!
Cineva spunea... acum civilizatia are bilet de intrare"! Niste organizatori mai destepti au facut anul trecut altceva... Au mutat festivalul de pe plaja pe camp, unde nu e rau deloc, marile festivaluri se tin in noroi si tarana, au pus bilete si au organizat cu adevarat ceva. Lumea nu se ingramadeste, veceuri multe si curate, ursus la pret decant, gratare, oameni spalati, voluntari, muzica ff buna, securitate.
Jandarmii te controlau la intrare, iti opreau tot ce era periculos, dar fara scandal, si ti le asezau pe un panou, cu un nr de ordine, pentru a le recupera la final... lanturi, bratari masive din metal, sprayuri paralizante, bricege, pastile. Am vazut ca multe fete erau contrariate ca le cautau in genti! Ba chiar cineva pe un blog a fost ezxtrem de deranjata ca i s-au oprit nu stiu ce medicamente si ca prea au controlat-o in geanta, dand de inteles ca a fost bataie de joc. Cine mai umbla pe la adunari d'astea muzicale sau sportive stie cum e. Adica zic ca e normal sa-ti opreasca la intrare si sa-ti returneze la sfarsit cutia cu medicamente albastre pe care nu scria nimic cunoscut.
Existatu cosuri de gunoi in care erai rugat sa-ti pui singur paharul de bere, pentru ca nu au angajat firma de salubriate. In spate erau casute din lemn si un camping, iar in fata doua scene maricele.
Am ajuns la prima trupa, de care nu auzisem... Persona. Desi cantau binisor si se auzeau ok, nu m-au miscat cu nimic, erau roamni si aveau un stil britanic sau indie cum mai e la moda acum. Oricum nimic de retinut.
A urmat Byron, care desi e o trupa noua, sunt superi tari, avand niste piese de nota 20. Nu i-am filmat si nici n-am prea facut poze pt ca mi-era frica sa nu raman fara baterie tocmai la Deus. Aici o melodie de-a lor...

Apoi pe cealalta scena, fara momente moarte, au aparut EXNN, care cantau ceva de genul industrial. Destul de placut. Chitaristul semana foarte tare cu blondul de la Zdob si Zdub, iar cand m-am uitat in componenta, am vazut ca ei chiar erau moldoveni. Deci s-ar putea sa fie acelasi chitarist.




Deus au aparut pe scena intr-o amorteala generala, cred ca au fost destul de surprinsi s avada ca erau doar vreo 1500 de oameni. Cunoscatorii s-au strans rapid in fata si ma uitam, desi putini, oamenii aveau niste zambete largi pe fete, de parca si-au intalnit prima iubire dupa multi ani. Belgienii erau foarte relaxati, probabil din cauza prezentei subtiri a publicului, cantau ca la o petrecere, fara sa se chinuie, band Stella de a lor si licori mai tari din pahare de plastic, iar vocalul Tom Barman, fuma foarte mult in timpul pieselor. Asta a amplificat senzatia ca ar canta doar pentru tine, mai ales ca eram in primul rand. A iesit perfect, piesele geniale si atmosfera linistita facandu-ma sa nu regret decat ca la standul cu tricouri nu aveau si tricouri barbatesti cu dEUS. Cum dracu sa vanda numai tricouri pt fete? Ca n-as zice ca e o trupa pt fete. Am reusit sa fac si doua filmulete care se aud binisor...





Una peste alta, ideea festivalului a fost clara. S-a vrut unul necomercial, cu trupe care nu sunt mediatizate, nicimacar Apocalyptica nu mai e asa comerciala, i-am auzit cu o zi inainte de pe plaja. Sau Air Traffic pe care tot de pe plaja i-am auzit in prima seara, cu piesa lor binecunoscuta, Shooting Stars... Mi se pare destul de corect stilul festivalului, platesti si vezi trupe ok... oricum de vechile trupe "de plaja" care canta multimii alcolizate ma saturasem.
Festivalul s-a desfasurat brat la brat cu o campanie, ceva de genul impotriva vanatoarei in rezervatii, care era sprijinita de Petrom. In schimbul unei semnaturi, primeai "recunostinta" Petrom... un izopren sau un prosop cu insemnele Petrom. N-am vrut sa semnez tocmai d'aia! Daca era o campanie fara sponsorizari d'astea, semnam. Dar mi se pare cam aiurea sa "salvezi natura" sub cupola unui sponsor, care chiar daca ajuta, are doar interes publicitar.
Concluzia... festivalul e ok ca idee, mult mai spalat, cu trupe care canta pentru cunoscatori, nu pentru radiouri, trupele fiind necomerciale, probabil d'aia nu s-a inghesuit lumea. Se poate si mai bine... mai ales ca nu mai are nicio legatura cu ce se intampla pe plaja in Vama.

2 comentarii:

Alex spunea...

am semnat si eu petitia aia cu vanatoarea sau ce era..dar nu pomeneau nimic de izoprene sau petroame. sau poate si-au oprit studentii aia izoprenele si brelocurile cu petrom sau ce se dadea.

DeModaVeche spunea...

Mai multe aici... http://www.radioguerrilla.ro/stufstock2008.php#galleryStufstock